Een klant die gespecialiseerd is in de fabricage van vliegtuigonderdelen, benaderde Andrews na een storing met hun airconditioningsysteem op een luchtveld in het oosten van het land. De klant is een toonaangevende leverancier van civiele en militaire vliegtuigrompen, rompen, vleugels en andere hightech composieten.
Het bedrijf in kwestie heeft een uitstekende reputatie binnen de industrie en staat erom bekend dat het te allen tijde aan de hoogste professionele normen voldoet – waardoor ze geen andere keuze hadden dan een alternatieve koelregeling te zoeken toen het bestaande systeem het begaf.
Als de temperatuur in de verfwerkplaats niet goed op peil kan worden gehouden, heeft dit ernstige gevolgen voor het eindproduct. De hogere temperaturen hebben een slecht effect op het uitharden van de verf, wat van grote invloed is op de integrale staat van de onderdelen. Er bestaan dan ook strenge lucht- en ruimtevaartvoorschriften met betrekking tot de procedure van het uitharden van dit type industriële verf.
Er waren twee aparte delen van de toepassing die onze aandacht vroegen: de verfwerkplaats en een aangrenzende opslagruimte. De werkplaats was meer dan 4.000 m³ groot, zodat we één zeer krachtige 90 kW HPAC 90 airconditioner en twee 32 m lange kanalen installeerden om de gekoelde omgevingslucht naar binnen te leiden.
Door de hoge temperaturen in de ernaast gelegen opslagruimte, zou de militaire verf zijn blootgesteld aan een binnenklimaat dat ver boven de reglementaire normen zou uitkomen. Voor deze ruimte installeerden we een kleinere HPAC 30 unit, die ook uiterst effectief is bij het handhaven van een constante en lage temperatuur.
Terwijl het bestaande systeem van de klant werd gerepareerd konden deze krachtige “roof top” type airco’s van 30 en respectievelijk 90 kW de gevraagde werkomstandigheden waarborgen, waardoor de werkzaamheden optimaal en onverstoord konden voort varen.